Зробити стартовою Додати у обране

Чернігівський міський відділ » Актуальні питання » Вплив фізичних факторів на мікробіологічний склад води відкритих водойм
Навігація по сайту
Головна сторінка
Актуальні питання
Надзвичайні ситуації та події
в регіоні
Санепідситуація в регіоні
План роботи санепідустанови
Лабораторні дослідження
Про публічну інформацію
Реквізити

Популярні статті
» Епідситуація по м. Чернігову
» Інформація щодо проведення моніторингови ...
» Легіонельоз
Квітень 2016 (3)
Березень 2016 (1)
Останні новини
ЗаголовокКатегория
  • СКАЗ та його профіла...
  • Профілактика дизбакт...
  • Актуал...
  • Інформація щодо пров...
  • Легіонельоз
  • Санепі...
  • Виконання програми м...
  • Лабора...
  • Інформація щодо пров...
  • ПРОФІЛАКТИКА ПОРУШЕН...
  • Актуал...
  • Про якість води відк...
  • Обережно гриби!
  • Актуал...
  • Як попередити стійкі...
  • Санепі...
  • Виконання програми м...
  • Лабора...
  • Як вберегтися від са...
  • Актуал...
  • Про якість води відк...
  • Актуал...
  • Обережно, нітрати у ...
  • Актуал...
  • Про якість води р. Д...
  • Актуал...
  • Пил - як хімічний фа...
  • Актуал...
  • Про якість води р. С...
    SiteInfo

Всего: 33
    Зараз онлайн
    Зараз на сайті: 3
    Пошукових роботів: 0

Актуальні питання : Вплив фізичних факторів на мікробіологічний склад води відкритих водойм

Вода відкритих водойм, так само як ґрунт, являє собою природне місце існування для різноманітних мікроорганізмів. У ґрунтових водах мікроби зустрічаються рідше, оскільки вони проходять через ґрунтовий фільтр. Чисельність і склад мікроорганізмів у воді обумовлені фізико-хімічним станом (температура, опромінення сонячними променями, розчинність СО2 і О2, значення pH , солі і т. д.), вмістом поживних речовин, флорою і фауною, глибиною водойми, випуском стічних та промислових вод без очисних споруд та іншими факторами.

Живильні речовини, розчинені у воді, накопичуються на щільних частинках, в найдрібніших ущелинах пористих матеріалів. Цим пояснюється придонна локалізація водних мікроорганізмів, а також їх розповсюдження біля берегів річок і озер.

Формування біоценозів водних мікробів відбувається в прибережній зоні і на дні водойм. Істотне значення при цьому мають інші мешканці водойм - планктон, який являє собою сукупність організмів, зважених у воді, а також найпростіші і бактеріофаги. Мікробні біоценози в проточній воді річок вельми нестійкі. Вони швидко змінюються залежно від зміни складу води, викликаного випуском промислових і стічних вод, і під впливом багатьох інших факторів.

Кількість і склад мікроорганізмів, що зустрічаються в річках і озерах, залежать головним чином від надходження у водойми стічних та промислових вод. У порівняно чистих водоймах зустрічаються різноманітні сапрофіти, невимогливі до живильного субстрату. Вони надходять з ґрунту. До них відносяться Azotobacter, Nitrobacter, Achromobacter, Flavobacterium, Micrococcus, Proteus, Pseudomonas, Spirillum та ін. При надходженні в воду великої кількості органічних речовин у ній виявляються клостридії та інші анаероби, аеробні бактерії, вібріони, спірохети і т. д. У водоймах, багатих сірководнем, зустрічаються фотосинтезуючі бактерії.

У підземні води проникають ґрунтові мікроби, чисельність яких залежить від глибини залягання водоносного шару, характеру ґрунту, сезону і погоди. Дощі, танення снігів сприяють вимиванню мікробів з ґрунту і збільшення їх кількості в ґрунтових водах.

Як правило, в річках, що протікають поблизу або в межах населених пунктів, міститься значна кількість представників кишкової мікрофлори людини. Віддаляючись від населеного пункту концентрація кишкових бактерій у воді знижується. Подібний розподіл мікроорганізмів у воді пов'язано з двома паралельними процесами, які в ній протікають, - забрудненням та самоочищенням.

Забруднення водойм патогенними, умовно - патогенними мікроорганізмами відбувається в результаті надходження в них стічних вод з прибережних населених пунктів, а також промислових вод, багатих органічними сполуками, які слугують поживними речовинами для цих мікроорганізмів. Мікрофлора ґрунту, що вимивається ґрунтовими та поверхневими водами, забруднює водойми, річки, озера і прибережні води морів. Крім того, випуск стічних вод з плаваючих суд ен , прання білизни, купання коней, попадання у воду трупів гризунів, загиблих від інфекцій, також сприяють забрудненню водоймищ патогенними мікробами.

При забрудненні водойм стічними водами в них виявляються E.coli, Citrobacter, Enterobacter, Str. faecalis, CI. perfringens, а також спірили, вібріони, лептоспіри та ін, деякі віруси людини (ентеровіруси та ін.) У мулі на дні річок добре розмножуються анаероби. Число мікроорганізмів в 1 мл такої води досягає кількох мільйонів.

Кишкові бактерії, що мешкають в кишечнику людини, так само як і патогенні ентеробактерії, не пристосовані до аутохтонн ого (самостійно го , незалежно го ) існуванню. Вони зазвичай не розмножуються у воді і не можуть зберігатися там тривалий термін. Життєздатність одних (Str.faecalis) вимірюється днями, а інших (Citrobacter, Enterobacter) - тижнями і навіть місяцями. Ці показники використовуються для встановлення строків давності забруднення води фекаліями.

Самоочищення води від мікроорганізмів залежить від багатьох фізичних, хімічних і біологічних факторів. До них відносять швидкість течії води. Проточні водойми, особливо річки з швидкою течією, очищаються значно швидше, ніж водойми зі стоячою водою. Цьому сприяють висока швидкість розведення, осідання на дно водойм мікробів, що знаходяться на поверхні частинок, прозорість (прозора вода більш проникна для сонячних променів). Крім того, відсутність у воді поживних речовин, необхідних для життєдіяльності і розмноження багатьох патогенних бактерій, робить її непридатною для їх проживання. Вплив біологічних факторів проявляється головним чином в антагоністичній дії постійних мешканців водойм (сапрофітні мікроорганізми, планктон, водорості, найпростіші) на умовно-патогенні і патогенні мікроорганізми і в лізісі бактерій фагами.

Механізм та швидкість процесів  самоочищення природних водойм залежність від природи та властивостей  забруднюючих речовин та їх кількості.

На ці фактори впливає господарська діяльність людей. При дбайливому ставленні до відкритих водойм, яке не дозволяє скидати у водойми неочищені стічні води, можна зберегти водойми чистими для нас і наступних поколінь.

Лікар-бактеріолог                                                     Придуха Т.Б.

• Профілактика дизбактеріозу кишківника
  • Про що можуть розповісти результати лабораторного аналізу питної води
  • ПОПЕРЕДЖЕННЯ ОТРУЄННЯ НІТРАТАМИ
  • Про пральні порошки
  • Обережно, нітрати у воді!
  •